Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nouzové přistání s pravděpodobně tragickým koncem.

Neuvěřitelně nudný transatlantický let přecpaným Boeingem 767 se deset minut před plánovaným přistáním náhle změnil v drama. První čeho si všimla, bylo neprofesionální nervózní pobíhání letušek a stevardů.

 Každou chvíli někdo z nich vběhl do kokpitu letadla a když vyběhl ven, zdál se ještě nervóznější, než předtím. Napadlo ji, že se někomu z posádky muselo udělat špatně. Doufala, že to nebyl kapitán letadla. Lehce ťukla ramenem do Tomáše. „Už nespi, budeme přistávat.“

„Je čas. Ještě ani nehlásili, že se máme připoutat.“ Jeho flegmatismus, který u něho v určité době až bytostně nesnášela, ji v tomto okamžiku uklidňoval. Byla ráda, že je tu s ním, že necestuje sama. Kdy naposled mohla něco takového konstatovat? V tu chvíli se nad nimi ozval hlas z reproduktoru. Neuměla moc anglicky, ale některým znepokojivým slovům porozuměla. „Tome, co se děje?“

Tvářil se vážně, ale nikoliv zděšeně. To ovšem u bývalého účastníka vojenské mise v Kosovu se dalo očekávat.

„Budeme muset nouzově přistát. Důvod neřekli.“ Na palubě byl klid. Cestující si poslušně zapnuli bezpečnostní pásy. Někteří se tiše modlili. Vzpomněla si, jak před lety museli nadvakrát přistát, neboť se na menším řeckém letišti včas neuvolnila přistávací plocha. Takové věci se občas stávají, uklidňovala se.

„Vedle nás nalétává ef šestnáctka,“ řekl a přivolal si letušku. Byla bílá jako stěna. Jejich angličtině nerozuměla. Evidentně na Tomovy dotazy odpovídala stroze a neochotně. Pak ji však musel něčím přesvědčit, protože mu tlumeným hlasem něco podrobně vysvětlovala. Na konci rozhovoru byl Tomáš skoro stejně bledý jako letuška.

„Co ti řekla?“

„To je jedno. Nemáme to ve vlastních rukách.“

„Chci to vědět. Co se děje?.“

„Budeme nouzově přistávat, to už přece víš.“

„Ale z jakého důvodu?“

„Slíbil jsem ji, že si to nechám pro sebe. Panika na palubě je to poslední, co by potřebovali.“ Nemusel ji ani nic říkat. Vojenské stíhačky doprovázející jejich letadlo, vystrašené letušky, pobledlý Tomáš, kterého jinak nic nerozhodí. Vždycky si se vším věděl rady. Obyčejné lidské city mu, na rozdíl od většiny ostatních, nikdy nepřekážely. Ucítila, jak uchopil její chvějící se ruku.

„Tak dobře, řeknu ti to. Nepodařilo se vysunout ani jeden ze tří podvozků. Selhaly i všechny záložní systémy. To se zatím ještě nikdy na tak velkém a těžkém letadle nestalo.“

Díval se ji upřeně do očí. Asi se chtěl ubezpečit, že nebude hysterčit.

„A co bude dál.?“

„Teď budeme kroužit dvacet nebo třicet minut nad letištěm. Čím méně budeme mít paliva v nádrži, tím lépe.“

Roztřásla se po celém těle. Kromě ní a Tomáše zatím nikdo z cestujících nevěděl, v jak smrtelně nebezpečné situaci jsou. Se svým strachem zůstala totálně sama. Manžel sice byl pobledlý, ale jeho výrazné maskulinní rysy obličeje ještě více ztvrdly. Pro profesionálního několikrát vyznamenaného vojáka byla ztráta života technickou záležitostí, ačkoliv se to týkalo i jeho samotného.

Když byl přistávací manévr přerušen a letadlo zůstávalo ve vzduchu, začala atmosféra na palubě houstnout. Stále častěji byl slyšet pláč. Někteří začali svým blízkým posílat SMS zprávy na rozloučenou. Nakonec se také rozplakala, ale i teď v nejkritičtější chvíli jejího života nedokázala se schoulit do jeho drtivě chlapské náruče.

„Chci vědět, jestli vůbec máme nějakou šanci.“

Bylo vidět, že by ji chtěl utěšit aspoň milosrdnou lží a zapomenout na svou mužskou čest. Kdyby však o ni tolik stála, neptala by se ho.

„Nejspíše teď na letišti připravují rozsáhlá záchranná opatření. Na místech pravděpodobného přistání nanášejí protipožární pěnu. Kdo ví, na kterém místě však narazíme na zem. Bez podvozků nemá letadlo žádné brzdy a skoro určitě okamžitě půjde do smyku a rozlomí se. Třením o povrch se začnou tvořit jiskry. Zbylé palivo v nádržích může začít hořet.“

"Za jak dlouhou dobu začneme přistávat?“

„Maximálně za deset minut.“

Chvíli mlčela. Přestala plakat a už se tolik netřásla.

„Chci se vyzpovídat.“

„Nejsem kněz, ale jestli ti to nevadí..“ hlas mu změkl a pak udělal to, co jindy jen při milování. Pohladil ji po tváři.

„Než možná už za pár minut stanu před tváří Boha, chtěla bych tě poprosit o odpuštění..“

Chtěl něco namítnout, ale položila mu svou ruku lehce na ústa.

„Nech mě mluvit,nemáme už moc času.... Skoro deset let jsem tě podváděla. Nebylo to v době tvé mise v Kosovu, ale až potom ,co jsi se vrátil a odešel z armády. I když ses stal civilistou, nikdy jsi nepřestal být vojákem bez špetky něžnosti..a ta mi chyběla čím dál více. Jak víš, po operaci žlučníku jsem dostala lázně...ale všechny ty další mi už nikdo nikdy nepředepsal. Celou dobu jsem žila dvojí život. Jedenáct měsíců s tebou a měsíc s ním. Tak to šlo rok za rokem. Věděla jsem, že to nemůže trvat věčně, že se budu muset rozhodnout. Celou dobu jsem očekávala, že na vše přijdeš, spočítáš si, že jedna a jedna jsou dvě, že mi žádný posudkář další lázně neodsouhlasil, žádný doktor nedoporučil a žádný poukaz na lázně nepřišel. Byl jsi však jako slepý, prostě chlapák, co si nedokáže představit, že by ho mohla nějaká ženská nechat. Jenže já už jsem ten dvojaký život ve lži nedokázala nést. Nakonec jsem se rozhodla pro tebe. Dobře jsem si uvědomovala, že se o tebe mohu opřít a právě toho jsem si u tebe cenila stále více a více. Přesto ani pak jsem se ti nedokázala zpříma podívat do očí. Tak mi to alespoň teď, kdy nám asi zbývají poslední minuty, odpusť. Odpusť mi to, prosím!“ Oči se ji zalily slzami.

Jeho tvář zůstala tvrdá jako žula. Zavřel oči a mlčel. „Proboha alespoň něco řekni!“ Nechal oči zavřené. „Nemám absolutně jakékoliv právo, abych ti něco odpouštěl.“

„Máš mě alespoň trochu rád?“její hlas zněl zoufale. Okamžik přistání se neodvratně blížil a hrozilo, že je smrt zastihne bez usmíření.

„Mám tě rád stále více a vždycky jsem tě měl rád....nikdy jsem tě však nemiloval.“ Naprázdno polkl. „Jsem totiž gay..“

„Cože?“

„Teď zase nepřerušuj ty mě. Času není nazbyt. Ty jsi žila v přetvářce deset let, ale já celý život. Jako voják z povolání bych se svou orientací nemohl fungovat. Ani sám před sebou bych neobstál. Snažil jsem se sám sebe přesvědčit, že dokáži žít tak, jak se ode mne očekává. Oženit se, mít děti a dařilo se mi to. Nakonec jsem se však na misi doopravdy zamiloval a úplně ztratil hlavu. O tvých záletech jsem samozřejmě dobře věděl skoro od počátku. Podváděli jsme se oba navzájem. Odpusť mi to, jestli můžeš.“

Na chvíli zapomněla, co je za pár minut čeká. Jeho přiznání ji zcela ochromilo. Měla pocit, že celý její život ztratil smysl.

„Jestli chceš, můžeme se teď chytit za ruce. Podle všeho začínáme právě přistávat,“ nabídl ji gesto smíření. Se sebezapřením mu nechala ruku v dlani

 

Po přistání klouzalo letadlo po břiše asi 500 metrů. Kromě malého zahoření, které bylo záhy uhašeno, se nic nestalo. Nikdo nezemřel a nikdo nebyl vážně zraněn. Všichni cestující zůstali naživu. Pouze dvěma z nich během posledních minut letu shořely duše.

 

Dodatek : Inspirováno letem č. 16 společnosti LOT z New Yorku do Varšavy dne 31. 10. 2011

 

 

Autor: Vilém Ravek | pondělí 4.11.2019 21:17 | karma článku: 30,30 | přečteno: 1533x
  • Další články autora

Vilém Ravek

Zahrajte si hru na Lojzu a Lízu a pak se polibte pod rozkvetlým stromem

Zahrát si hru na Lojzu a Lízu inspirovanou písní Michala Tučného a pak navrhnout polibek pod rozkvetlým májovým stromem není dobrý nápad.

4.5.2024 v 19:46 | Karma: 0 | Přečteno: 44x | Diskuse| Ostatní

Vilém Ravek

Role outsidera mě štve, ale role horkého favorita smrtelně děsí

V roli outsidera se mi ego rozpustí stejně rychle jako sněhulák na Štědrý den, ale v roli horkého favorita přijdu nejen o ego, ale i o zdravý rozum.

29.4.2024 v 18:55 | Karma: 14,67 | Přečteno: 234x | Diskuse| Poezie a próza

Vilém Ravek

Že mi to sluší, mi řeknou jen ve vietnamském krámku s oděvy

Ve vietnamském obchůdku s oděvy je to fajn. Ať si u nich dám na sebe cokoliv, všechno mi prý sluší. Bohužel to kouzlo funguje jen v krámku. Když vyjdu ven, zázrak pomine.

22.4.2024 v 15:46 | Karma: 36,89 | Přečteno: 2765x | Diskuse| Poezie a próza

Vilém Ravek

Hitler, manželé Stodolovi, Hojer a pak třeba zase Hitler

Když se podívám na přehled programů televizních stanic, připadám si jako policejní inspektor Trachta z filmu Rozpuštěný a vypuštěný při návštěvě kachní farmy. Jen místo samých kachen vidím samé Hitlery.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 22,79 | Přečteno: 576x | Diskuse| Společnost

Vilém Ravek

Čím je někdo divnější, tím více má sledujících a je v balíku

Shrnul bych to tak. Na rozdíl od minulosti platí, že být bizarní se vyplácí. Máš velký zadek? Nevadí. Běž na operaci a nech si udělat ještě pětkrát větší a každý den na něm něco promítni. Třeba reklamu.

31.3.2024 v 23:15 | Karma: 37,05 | Přečteno: 3652x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 285
  • Celková karma 22,53
  • Průměrná čtenost 1535x
Glosátor dění kolem nás, který se pokouší hledat perličky na dně, i když tuší, že tam najde /většinou/ něco zcela jiného. Někdy se však zadaří.

Seznam rubrik