Povinně místenkový rychlík je pro socialisty, bez povinné rezervace pro liberály.
Na první pohled vypadá mé tvrzení nesmyslně. Příznivec regulovaného trhu a silného sociálního státu má zpravidla hlouběji do kapsy než libertariánský hipster z Prahy 7, který je ochotný dát za malinovku v baru Cobra padesát korun. Místenka rozhodně není zadarmo a cestovní náklady notně prodraží. No jo, ale zkuste se svézt ve čtvrtek nebo pátek odpoledne na trase Praha – Brno. Od doby, kdy po dé jedničce se odváží jezdit už jen ministr dopravy Dan Ťok a kdy na druhé straně senioři a junioři mají jízdenku skoro zadarmo, jezdí stále více lidí vlakem. Expresy jsou koncem týdne totálně přecpané. Kdo má rád sociální a jiné jistoty, bez místenky by do rychlíku směr Brno nebo Ostrava lézt neměl. Bez peněz do hospody nelez a bez rezervace do expresu rovněž nelez. Inu jistota, že nebudu muset tři hodiny bivakovat na nástupní plošině vagónu, něco stojí. Městský liberál by se však z takové jistoty mohl i zbláznit. Místa v povinně místenkových vlacích jsou omezená a musí se předem zamluvit. Když pak chce letenský hipster přestupovat na další navazující spoj/rovněž povinně místenkový/ bez dlouhodobého plánování se neobejde, což je pro libertariána na sebevraždu. Navíc tak dochází k dalšímu paradoxu. V povinně místenkovém rychlíku bude sedět vedle milovníků jistot a pevné ruky, kteří během jízdy zkonzumují jen to, co je zahrnuto v ceně jízdenky /0,2 dcl vody a káva nebo čaj/. Většinu osazenstva budou navíc tvořit senioři 65+ volící Zemana. Není většího rovnostářství než-li v „supersonickém“ Pendolínu původně určenému hlavně pro střední manažery pendlujícími/v tomto případě přesněji řečeno pendolínujícími/ mezi Prahou a Ostravou. Všichni si užívají stejného luxusu ať pán nebo kmán. Socík jako vyšitý.
Kdo vzývá kapitalismus bez přívlastků, obdivuje samoregulaci volného trhu a věří svému vysokému IQ, ostrým loktům, podnikatelské intuici a rád přijímá výzvy, vždy zvolí rychlík bez povinné rezervace. Samozřejmě, že díky "Bruselu" už u nás nic, co je bez regulačních přívlastků, neexistuje – ani bezmístenkový expres. Každý má aspoň jeden místenkový vůz. To však tradičnímu příslušníku vyšší střední třídy rozhodně vadit nebude. Je přece rozdíl mít místenku, kde ji má každý, a mít místenku, kde ji má jen Někdo. Narvaný expres s jediným místenkovým vozem uprostřed v mnohém připomíná dobu – V zámku a podzámčí-. Zádumčivý klid aristokratického místenkáče kontra po sobě šlapající dav deroucí se do zbylých vagónů, kde nikdo nemá předem nic jisté. Není slastnějšího pocitu, než-li z okna restauračního vozu pozorovat šermířské souboje tzv. severskými holemi celodenním sportem vycepovaných mladodůchodců, kteří mezi sebou bojují o poslední čtvereční metr na nástupní plošině vagonu.
V poslední době však pronikla i do Českých drah inkluze. Zavedla vagony jen částečně místenkové, aby byl umožněn bližší kontakt mezi těmi, kteří místenku mají a těmi, co ji nemají. Má to však jednu nevýhodu. Na první pohled se nedá poznat, které sedadlo je s rezervací. To ví jen ten, co si tu rezervaci zakoupil. To je pak silná káva i pro svobodymilovného Piráta s dredy. Poté, co se mu podařilo nacpat do vlaku, musí si ještě vybojovat místo na sezení i přesto, že si ho dopředu zaplatil. Na průvodčího spoléhat nemůže. Ten se možná vlakovou soupravou prodere tak za hodinu ne-li dvě. Ale nakonec vše dopadne tak, jak má. Samoregulační schopnost volného pohybu zdánlivě protikladných sil je udivující. Jednotliví cestující se, aniž si to uvědomí, brzy uspořádají do potravního řetězce, v němž každý bude mít své místo. Ke skutečnému boji o rezervaci nedojde. Ti bez místenky jen instinktivně přijmou roli přidrzlých mrchožroutů snažících se uždibnout zpoza tlamy predátora kousek té flákoty. Tato taktika často přináší nečekané benefity. Vlastník rezervace může přistoupit až v Pardubicích a to pak je pro cestujícího- šakala výhra. A i když ne, tak každá minuta v sedě je dobrá. Opravdovými vítězi privatizace sedadel jsou však ti s intuicí a zároveň s dostatkem štěstí, jež přeje jen připraveným. Aniž by vynaložili peníze za místenku, beztak sedí. Žádný úspěch však není zadarmo. Na perónu se vždy postaví tak, že po zastavení vlakové soupravy jsou naproti dveřím vagónu a když ne, ví jak v davu pasažérů připomínajících stádo pakoňů překračujících řeku Mara proplouvat. Přesně rozeznají, která sedadla jsou volná a která rezervovaná. Tahle sorta si opravdu umí užívat kapitalismu volné soutěže. Větší polovině nezbude, než-li se stát pasažérem-býložravcem. Každý z nich si však rovněž své místo na podlaze najde, ti chytřejší mají sebou sedátka nebo různé polštářky, aby se „zespodu“ nenastydli. Zbytek stojí, inu někdo prohrát musí. Ať se to však zdá k nevíře, jízda přeplněným expresem bez povinné rezervace je oslavou svobody, volnosti a nespoutanosti ….hlavně tedy pro zasloužené vítěze.
Vilém Ravek
Role outsidera mě štve, ale role horkého favorita smrtelně děsí
V roli outsidera se mi ego rozpustí stejně rychle jako sněhulák na Štědrý den, ale v roli horkého favorita přijdu nejen o ego, ale i o zdravý rozum.
Vilém Ravek
Že mi to sluší, mi řeknou jen ve vietnamském krámku s oděvy
Ve vietnamském obchůdku s oděvy je to fajn. Ať si u nich dám na sebe cokoliv, všechno mi prý sluší. Bohužel to kouzlo funguje jen v krámku. Když vyjdu ven, zázrak pomine.
Vilém Ravek
Hitler, manželé Stodolovi, Hojer a pak třeba zase Hitler
Když se podívám na přehled programů televizních stanic, připadám si jako policejní inspektor Trachta z filmu Rozpuštěný a vypuštěný při návštěvě kachní farmy. Jen místo samých kachen vidím samé Hitlery.
Vilém Ravek
Čím je někdo divnější, tím více má sledujících a je v balíku
Shrnul bych to tak. Na rozdíl od minulosti platí, že být bizarní se vyplácí. Máš velký zadek? Nevadí. Běž na operaci a nech si udělat ještě pětkrát větší a každý den na něm něco promítni. Třeba reklamu.
Vilém Ravek
Náhlá smrt na nočním singletrailu
Singletrail je jednosměrná úzká stezka se skoky a klopenými zatáčkami. Měl by být bezpečný pro všechny cyklisty, ale nikoliv v noci a při velké rychlosti.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Nekritizuji pomoc Ukrajině, brání se Babiš ve sporu s Černochovou o munici
Šéf hnutí ANO Andrej Babiš uvedl, že nekritizuje pomoc Ukrajině, ale netransparentnost aktuální...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze
Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...
Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice
V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...
3+KK po rekonstrukci, Litvínov
Ukrajinská, Litvínov - Horní Litvínov, okres Most
3 490 000 Kč
- Počet článků 284
- Celková karma 25,75
- Průměrná čtenost 1541x