Co když je opravdu hypermarket ve skutečnosti „hytlermarket“?

Nikdy jsem moc nechápal, proč někteří nazývají hypermarket ohavnou přezdívkou „hytlermarket“. Co když ale vědí něco, co já nevím nebo nevidím?

Každý s povrchním viděním světa, jako jsem třeba i já, považuje hypermarket za symbol konzumního blahobytu. V zimě je v hypermarketu příjemné teplo a v parném létě osvěžující chládek. U pokladen jsou zdvořilé prodavačky, které každého slušně pozdraví a pěkně se usmějí. Když zapomenu potvrzovací PIN své platební karty, nezlobí se a rozdělí závěrečný účet na dva menší, aby žádný z nich nepřekročil hranici 500 Kč. Jednou, když mi spadla láhev s červeným vínem z nákupního pásu na zem a rozbila se, ihned byla přivolána uklízečka, která vše uklidila, rozbitou láhev mi nezaúčtovali a ještě přidali tři slevové kupóny. Prý až jich budu mít třicet, získám nárok na umělohmotnou plácačku na mouchy.

Proto mi nikdy nešlo na rozum, proč někteří nazývají hypermarket ohavnou přezdívkou „hytlermarket“. Vesměs jde o lidi takříkajíc z jiného kmene či z jiné bubliny a není jich zas až tak moc. Co když ale vědí něco, co já nevím? Faktem je, že hypermarket, chrám dnešní doby, kam směřují davy i o nedělním dopoledni, kdy kostelní zvony marně zvou k bohoslužbám, je až podezřele moc dokonalý. A taky že jo. Typická německá dokonalost se nikdy dlouho neutají. Billa, Kaufland, Lidl, Penny Market, Globus, Makro – to všechno vlastní Němci. Jedině Albert je nizozemský a Tesko mají Angláni. Kdo měl možnost slyšet nizozemštinu, tak mi dá za pravdu, že je to taková odnož germánštiny a pokud jde o Angličany, stačí připomenout, že jsou to Anglo-Sasové čili takoví převlečení Němci. Kdybych chtěl být důsledně vlastenecký, musel bych se spokojit leda s Hruškou nebo Tetou, ale to jsou jen malé kapličky ve stínu hypermarketových germánských katedrál..

Po tomhle úvodním zjištění jsem najednou všechno začal vidět jinak. Byl to asi stejný pocit, jako když jsem si poprvé nasadil dioptrické brýle do dálky a najednou viděl sebemenší detail tam, kde byly dříve jen rozmazané milosrdné šmouhy. To, co ve mně dříve vyvolávalo libé nebo alespoň neutrální pocity, mne nyní začalo znepokojovat. Třeba takový zdánlivě neškodný turniket. Nikdy jsem nepřemýšlel nad tím, že sice umožňuje vstup, ale nikoliv výstup. Na stejném principu fungují i dveře, které se před příchozím samy otevřou, ale pak sklapne past. Opustit chrám hojnosti už není ve vaší režii. Rozsáhlé nákupní prostory sice vyvolávají pocit svobody mezi regály napěchovanými zbožím, ale ve skutečnosti jde o falešnou iluzi. Zákazníci se stávají rybkami co chvíli svými tlamičkami narážejícími o tvrdé sklo obřího akvária. Cesta ven sice existuje, ale pouze přes přísnou pohraniční kontrolu u pokladen. I příjemný ženský hlas oznamující akční slevy na mě nepůsobí tak podmanivě jako dříve a to ani poté, kdy mi bezesporu ta krásná žena prozradí, že jsem pro ni první volba. Ona to myslí ve skutečnosti tak, že ne já pro ni, ale ona pro mě je první volbou. První a zároveň definitivně poslední. Když narazím na výhodné akční slevy, na chvíli se vrátím do starých bezstarostných časů, ale jen na malý okamžik. Stačí, když přistoupím k sekci drahých lihovin a falešná přívětivost je ta tam. Tabulka s vyobrazením přísné tváře sekuriťáka a nápisem -krást se nevyplácí-, mne vrátí z oblak zpět na pevnou zem. Uvědomím si, že celý prostor je prošpikován skrytými kamerami. Už vidím místnost plnou blikotajících obrazovek velkou jako velín nějakého kosmodromu. U jednotlivých obrazovek sedí příslušníci vnitřní a vnější ochrany, kteří průběžně podávají situační zprávy o pohybu zájmových osob. .“ Muž v neobvyklé zelené čapce nakupuje v sekci zdravotní a kosmetické zboží nadnormativní množství zlevněných respirátorů FFP2 Solus active.“ „Uveďte přesný počet.“ „Padesát balení.“ „Dál sledovat“ „V sekci cukrovinky hlásím asi pětileté dítě bez dozoru. Chystá se odcizit krabičku lentilek v retro balení vz. 1975“ „Rozumím, vyšlete na místo inspektorku ochrany pod krytím pracovnice úklidu a dejte hlášku na dispečink pokladen.“ „Provedu.“

Fantazie mi pracuje naplno. Faktem ale je, že nějaká síť neuniformovaných spolupracovníků vnitřní a vnější ochrany tu musí být za každým druhým rohem.. Pozná to na vlastní kůži každý, kdo vybočí z průměru. Stačí si nevzít nákupní košík a už cítíte, jak se kolem vás zahušťuje prostor. To v menší míře platí i o těch, kteří sice nákupní košík mají, ale nic nekoupí. Pro takové se stane východ z nákupní zóny téměř nemožný. Koridory mezi pokladnami jsou natolik úzké, že se podél řady zákazníků nedá normálním způsobem protáhnout a s nákupním vozíkem už vůbec ne. Nezbude nic jiného, než vozík nechat opuštěný, jak za dob Krále Šumavy. Ať chcete nebo nechcete, připomínáte člověka, který určitě něco ukradl a teď se zoufale snaží utéci. I když se vám podaří překonat první hraniční pásmo, musíte ještě projít nevyzpytatelným elektronickým detekčním rámem. Kolikrát jsem už byl svědkem, jak zcela bezdůvodně začal červeně blikat a varovné pískat. Jak to, že ještě donedávna jsem těmhle incidentům, které se většinou velmi rychle vysvětlily, bral na lehkou váhu?. Co když někdo elektronický bezpečnostní systém účelově aktivuje? Neříkám, že by takovému nešťastníkovi hned hrozila fyzická likvidace, nejsem přece příznivcem alternativních a spikleneckých teorií, to ne. Třeba jim jde jen o to, aby dotyčnému vnutili instaloval si do mobilu slevovou aplikaci. V té chvíli budou mít ptáčka chyceného i poté, kdy vyjde z hypermarketu do bezpečí svého bytu.

Proto, když jsem přistoupil k placení, potil jsem se jako dveře od chléva. „Dobrý den,“ usmála se na mne pokladní. „Jen aby byl“, špitl jsem. Pokladní mě sjela pátravým pohledem. „A aplikaci máte?!"

„Zatím ne, ale já se polepším.“ Podle paní pokladní jsem se začal chovat podezřele.

Mohl byste mi ukázat vaší tašku?“ Cítil jsem, jak smrtelně blednu. Co když jsem nevědomky vložil do tašky nějaké zboží? Co teď se mnou bude?. Dostanu se vůbec z toho, z toho „hytlermarketu“?

„Děkuji. V pořádku“ /Uf!!/

„Budete si přát pouze zjednodušenou účtenku?

„Ale jo. Úplně mi to bude stačit.“

„Máme teď akci na podporu hendikepovaných dětí. Chcete přispět?“

„Ale jó. Dám kolik chcete..“ /jen už mě proboha pusťte ven !/.

„To záleží na vás.“

„Tak třeba tisícovku??“ Pokladní na mě vytřeští oči a zaraženě připočte k dosavadním sto třiceti korunám útraty čtyřmístnou číslici.

„Nejspíš nějakej cvok“, slyšel jsem, jak někdo prohodil, když jsem konečně opouštěl nákupní zónu a opět se ocitl na svobodě. Asi to byl někdo z jiného kmene, který ještě neví, která bije, pomyslel jsem si.

 

Autor: Vilém Ravek | středa 15.6.2022 12:33 | karma článku: 38,61 | přečteno: 8865x
  • Další články autora

Vilém Ravek

Zahrajte si hru na Lojzu a Lízu a pak se polibte pod rozkvetlým stromem

Zahrát si hru na Lojzu a Lízu inspirovanou písní Michala Tučného a pak navrhnout polibek pod rozkvetlým májovým stromem není dobrý nápad.

4.5.2024 v 19:46 | Karma: 7,55 | Přečteno: 68x | Diskuse| Ostatní

Vilém Ravek

Role outsidera mě štve, ale role horkého favorita smrtelně děsí

V roli outsidera se mi ego rozpustí stejně rychle jako sněhulák na Štědrý den, ale v roli horkého favorita přijdu nejen o ego, ale i o zdravý rozum.

29.4.2024 v 18:55 | Karma: 14,67 | Přečteno: 235x | Diskuse| Poezie a próza

Vilém Ravek

Že mi to sluší, mi řeknou jen ve vietnamském krámku s oděvy

Ve vietnamském obchůdku s oděvy je to fajn. Ať si u nich dám na sebe cokoliv, všechno mi prý sluší. Bohužel to kouzlo funguje jen v krámku. Když vyjdu ven, zázrak pomine.

22.4.2024 v 15:46 | Karma: 36,89 | Přečteno: 2765x | Diskuse| Poezie a próza

Vilém Ravek

Hitler, manželé Stodolovi, Hojer a pak třeba zase Hitler

Když se podívám na přehled programů televizních stanic, připadám si jako policejní inspektor Trachta z filmu Rozpuštěný a vypuštěný při návštěvě kachní farmy. Jen místo samých kachen vidím samé Hitlery.

15.4.2024 v 14:31 | Karma: 22,79 | Přečteno: 576x | Diskuse| Společnost

Vilém Ravek

Čím je někdo divnější, tím více má sledujících a je v balíku

Shrnul bych to tak. Na rozdíl od minulosti platí, že být bizarní se vyplácí. Máš velký zadek? Nevadí. Běž na operaci a nech si udělat ještě pětkrát větší a každý den na něm něco promítni. Třeba reklamu.

31.3.2024 v 23:15 | Karma: 37,05 | Přečteno: 3652x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

  • Počet článků 285
  • Celková karma 23,48
  • Průměrná čtenost 1535x
Glosátor dění kolem nás, který se pokouší hledat perličky na dně, i když tuší, že tam najde /většinou/ něco zcela jiného. Někdy se však zadaří.

Seznam rubrik